Monday 26 November 2012

Aku Dan Cat Air

Watercolor on paper-A3
Plein air pada 25 Nov 2012, pandangan dari belakang 
Sungai Gombak, Dataran merdeka, Kuala Lumpur.

Lakaran pensil di buat dilokasi, siap sepenuhnya di rumah 
berpandukan gambar.

Watercolor on paper-A3
Plein air pada 25 Nov 2012, pandangan dari belakang 
Bangunan Sultan Abdul Samad, Dataran merdeka, Kuala Lumpur.

Lakaran pensil di buat dilokasi, siap sepenuhnya di rumah 
berpandukan gambar.

Watercolor on paper-A3
Plein air pada 25 Nov 2012, pandangan dari belakang 
Bangunan Sultan Abdul Samad, Dataran merdeka, Kuala Lumpur.
Keinginan untuk melukis kembali begitu membuak-buak sekali, terkenang betapa aktifnya aku pada zaman 80an dahulu ketika bersama pelukis-pelukis di Central Market. Hampir setiap hari aku melukis potret di sana meskipun aku sekadar mencuri waktu semester break, namun rezeki yang ku raih agak lumayan juga meskipun status aku ketika itu hanyalah sebagai seorang pelajar kolej. Central Market banyak mengajar erti hidup ketika itu. Setelah tamat pembelajaranku aku terus menumpukan sepenuh perhatian terhadap kerja-kerja yang berhubung kait dengan grafik. Aku beri tumpuan sepenuhnya pada dunia pengiklanan sehingga kini. Aku hampir lupa akan bakat seni lukis yang ada dalam diriku. Keinginan untuk melukis memang tak pernah padam, namun disebabkan kekangan masa kerja yang sentiasa padat dengan dateline aku tidak berkesempatan langsung untuk melakukan sesuatu yang cukup aku minati. 

Kini setelah hampir lebih 20 tahun bidang seni lukis yang ku tinggalkan, keinginan untuk melukis datang begitu membara, cukup bersemangat, meronta-ronta dan akhirnya pada 2011 aku melatih kembali jari jemariku yang hampir kaku, ku cuba lembutkan kembali jari jemariku ini, meskipun agak sukar pada mulanya namun ku gagahkan jua. 2012 membuka lembaran baru buatku, aku mula serius dibidang seni lukis, hampir setiap minggu aku berkumpul bersama pelukis senior seperti Pak Aris Aziz dan juga pelukis amatur sepertiku untuk plein air. Facebook banyak membantuku dalam mencari rakan yang meminati bidang sealiran. Hampir setiap hari aku melukis, sekembalinya dari pejabat pastinya aku tak lupa untuk menari-narikan jari jemari ku ini agar terus mesra, sebati untuk terus merapati  warna, kertas, berus dan melayari blog-blog pelukis dari dalam dan luar sebagai rujukan. Terima kasih tak terhingga buat rakan-rakan yang banyak membantu dan memberi dorongan beriring doa dalam usahaku untuk meneruskan legasi seni ini. Cat air merupakan medium yang cukup serasi denganku buat masa ini. Masih terlalu panjang dan jauh perjalankanku, bertemankan minat, semangat, keberanian, usaha dan doa yang akan terus kupanjatkan kehadrat Ilahi dalam menggapai impian, aku pasrah semoga apa yang kulakukan ini akan mendapat keberkatankanNya.  Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments: