Wednesday 28 November 2012

Potrait



Arsalan
watercolor on paper, A3, 300gsm

Datuk Sharifah Aini
Watercolor on paper, A3, 300gsm

Biduanita negara Datuk Sharifah Aini, beliau merupakan salah seorang 
penyanyi yang cukup saya minati dan kagumi sehingga kini. 
 Lukisan ini berpandukan pada gambar yang saya ambil dari internet.

Emak, oh emak
Watercolor on paper, A3, 300gsm

Tak boleh tengok gambar ni lama-lama.....boleh menitik air mata rindu..

Hamid Hassan
Watercolor on paper, A3, 300gsm

Beliau merupakan seorang pelukis sepenuh masa, 
kini menetap di Muar Johor. Seorang yang cukup peramah, kelakar,
 tak kering gusi dibuatnya bila bersama beliau.


Masih ku ingat lagi, dalam usia10 tahun aku sudah boleh melukis potrait....minat teramat sangat dibidang seni lukis datang dengan sendirinya. Diusia 8 tahun habis gerobok emak aku conteng dengan lakaran wanita sedang berlari-lari...begitu segar dalam ingatan aku. Dikuatkan lagi dengan sepupuku yang memangnya seorang pelukis, aku sering kali berdiri dibelakangnya, memerhati, meneliti setiap gerak tari jari jemarinya di atas kanvas atau kertas lukisan. Ketika itu beliau banyak melukis potret. Aku selalu berkata dalam hati, hebatnya dia......keinginan untuk belajar ada..tapi aku takut dan malu nak bertanya.


Dalam diam aku memerhati dan mempelajari cara-cara setiap kali beliau melukis. Sehinggalah pada satu masa, masa tu usiku 10 tahun, aku mampu untuk membeli drawing block sendiri, hasil dari duit penjualan getah sekerap yang aku kumpulkan. Medium yang aku gunakan adalah pensil, aku aplikasika di atas kertas lukisan dan hasilnya menjadi..
Uji Rashid adalah orang pertama yang ku lukis. Masa tu Uji Rashid cukup terkenal. Lepas tu aku lukis Sharifah Aini, Lindsay Wagner Bionic women dan ramai lagi. Masa tu ramai juga yang seakan tak percaya itu semua hasil lukisanku....bawa ke sekolah orang pun tak percaya itu lukisanku...Alangkah seronoknya jika aku bisa melihat kembali lukisan-lukisan tersebut yang entah di mana. 

3 comments:

rinzjelyta said...

sepupu kepada Hamid Hassan ? maknannya sepupu kepada ibu saya , Kamariah @ Lat. Kakak kepada Hamid Hassan. Dan ibu saya menetap di sebelah rumah nenek ( Ibu kepada Hamid Hassan)

Untuk pengetahuan tuan,
Pak Itam saya, Hamid Hassan kini sakit di Hospital Besar Muar Johor dan warded sejak 19 Jan 2016.

sekadar makluman.

me : Lin

rinzjelyta said...

Salam.
Alhamdulillah, Pak Itam dah keluar hospital. Kini berehat dirumah Cik Noi di pt keroma. Harap Maklum

Anonymous said...

Rinzjelyta - pt keroma drt ke laut